Support

På denna sida finner du information om hur du går till väga om du har problem med fibern.


Om du vill ha kontakt med förening, klicka det alternativ som bäst beskriver vad du vill göra på någon av knapparna ute till höger så återkommer vi så fort vi kan.

Hittar du ingen ämne som passar så använd knappen "Ställ en fråga"


Tips! Om du skapar ett konto kan du enklare följa ditt ärende.



Det kan finnas många orsaker till fel när det gäller TV, bredband och telefoni, allt från medlemmens handhavande fel till tekniskt fel.

Signalen som skall distribueras från centrala distributionscentraler via nätverk till nodskåpen (finns 3 st i Västerhejde). Från föreningens nod går fiber i föreningens stomnät fram till ett antal kopplingsskåp. Från dessa kopplingsskåp går sedan fiber fram till antingen en kopplingsdosa på medlems husfasad där den övergår till en inomhus fiber som går fram till mediaomvandlaren (fiberkonverterare) eller på lite nyare installationer direkt in till mediaomvandlaren som brukar vara placerad under eller bredvid elcentralen.


Mediaomvandlaren omvandlar ljus till elektrisk signal, denna signal går sedan till en router som distribuerar signalen trådlöst eller med kabel till TV, dator och telefon. Varje medlems datorer, TV-apparater, telefoner etc. är unika vilket gör att vi här inte kan hantera hur dessa apparater skall installeras utan vi hänvisar till apparaternas handböcker, inköpsställe eller den leverantör som medlem har supportavtal med. 

Medlemmarna ansvarar utrustningen i den egna fastigheten. Det ankommer på medlem att lära sig hantera utrustningen i det egna huset med stöd av Telia och föreningen.
Föreningen Västerhejde Fiber ansvarar för vissa delar av leveransen och de olika kommunikationsoperatör Telia eller Globel Connect, sedan finns det ett antal Tjänsterleverantörer (TL) om man valt "Öppet nät" som har ansvar för vissa bitar.

Vi förstår att det inte alltid är lätt för en enskild medlem att förstå vem man skall vända sig till i de olika lägena. 

För att få vidare hjälp så har vi så klicka på knappen nedan för att komma till felsökningsguide eller på någon av kommunikationsoperatörerna nedan.